Man neemt drankje in nachtclub, wordt leeg getrokken

Geplaatst op: 07-05-2019, 17:17:57

Een man die met zijn dochter op vakantie ging naar een niet nader genoemd land, zal daar een flinke kater aan hebben overgehouden. Hij bezocht een nachtclub, werd gedrogeerd en raakte al zijn bezittingen kwijt.

De man was met de dochter uit eten gegaan, waarna zij terugging naar het vakantieverblijf. Hij liep nog even door het stadje, en werd overgehaald een nachtclub binnen te gaan. Hier binnen nam hij een welkomstdrankje.

Dansen

Hij danste even met een vrouw, die hem vroeg haar drankje te betalen bij een mobiel pinapparaat. De man probeerde met zijn creditcard te betalen, wat mislukte, waarna hij het probeerde met zijn pinpas. Hij tikte zijn pincode in en kan zich vanaf dat moment nog maar weinig meer herinneren.

De man werd de volgende ochtend op straat wakker. Zijn rijbewijs, het paspoort van zijn dochter, contant geld en zijn mobiele telefoon was hij kwijt. Pinpas en creditcard had hij nog wel.

Geblokkeerd

De man probeerde te pinnen, maar zijn pas bleek geblokkeerd. Hij belde zijn bank, de Rabobank. Die liet weten de pas te hebben geblokkeerd omdat er drie keer een verkeerde pincode was ingetoetst. De medewerkster van de bank liet weten dat er verder geen verdachte transacties waren gedaan met de mans passen.

Een dag later logde de man in op internetbankieren. Toen bleken er toch zes transacties voor een totaalbedrag van €4877,03 te hebben plaatsgevonden met zijn bankpas. Daarnaast waren er transacties verricht met zijn creditcard voor een totaalbedrag van €1039,58. Die laatste kreeg de man vergoed van de Rabobank.

De man diende een klacht in bij de Rabobank, die uiteindelijk is behandeld door klachteninstituut voor de financiële sector.

Nalatig

Hij vindt dat de bank hem had moeten waarschuwen voor dergelijke oplichtingspraktijken én dat de bank nalatig is geweest door hem te vertellen dat er geen verdachte transacties hadden plaatsgevonden met zijn bankrekening. Dat ging op die dag nog om gereserveerde bedragen, overschrijvingen die de bank toen nog tegen had kunnen houden.

De man zegt dat als de bank hem had verteld dat er bijna €5000 van zijn rekening af was gehaald, hij aangifte had gedaan in het vakantieland, en een bloedtest had laten afnemen om de aanwezigheid van verdovende middelen zoals ghb aan te tonen.

Pincode

Het Kifid gaat daar niet in mee. Het is aan klanten van een bank om hun pas veilig op te bergen en hun pincode geheim te houden. Na de betalingen in de nachtclub, zijn er met de juiste pincode betalingen gedaan in het vakantieland. De man moet zijn code dus hebben laten afkijken.

De man herinnert zich niet precies hoe hij zijn bankpas en pincode is kwijtgeraakt. Daarom kan de bank daar niet aansprakelijk voor worden gesteld, vindt het Kifid.

Tegenhouden

Het feit dat de verdachte betalingen toen de man belde nog reserveringen waren, betekent niet dat ze nog tegengehouden hadden kunnen worden. Dat de bank de man niet direct over deze betalingen had ingelicht, maakt de bank er nog niet verantwoordelijk voor, oordeelt het klachteninstituut.

Het klachteninstituut benadrukt daarbij dat ook als de man wel een drugstest had gedaan en had kunnen bewijzen dat hij gedrogeerd was, dit nog niet automatisch zou betekenen dat de bank zijn schade zou vergoeden. Zijn vordering wordt afgewezen

Bron: www.dft.nl van 7 mei 2019